آرشیو آبان ماه 1399

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

اكستروژن فلزات

۳۹ بازديد

 

فرآيند اكستروژن يكي از روش‌هاي شكل‌دهي فلزات مي‌باشد كه براي ساخت قطعات فلزي بلند و مستقيم استفاده مي‌شود. شكل مقطع مي‌تواند جامد، مستطيل، Tشكل، Lشكل و لوله فولادي و غيره باشد. به طوركلي، فرآيند اكستروژن با فشار دادن فلز در قالب با استفاده از فشار مكانيكي يا هيدروليكي انجام مي‌شود.

فرآيند اكستروژن قادر به توليد نيروهاي فشاري و برشي در متريال مي‌باشد. از آنجايي كه در اين فرآيند، فلز تحت كشش قرار نمي‌گيرد، در نتيجه فرآيند اكستروژن تغيير شكل بسيار بالا را بدون پاره شدن مي‌تواند در فلز ايجاد ‌كند. در اين مقاله سعي بر آن است كه بررسي جامعي بر فرآيند اكستروژن و ويژگي‌هاي اين فرآيند داشته باشيم.

ويژگي‌هاي فرآيند اكستروژن

  • فرآيند اكستروژن، فرآيندي مقرون به صرفه مي‌باشد زيرا نياز به فرايند ماشين‌كاري ثانويه را به حداقل مي‌رساند.
  • زبري سطح براي فولاد حدود 3 ميكرومتر است(125 ميكرو اينچ)، براي آلومينيوم و منيزيم -0.8 ميكرومتر (30 ميكرواينچ).
  • سطح مقطع: مقاطع متنوعي را مي‌توان توسط اين فرآيند ايجاد كرد.
  • حداقل ضخامت: براي فولاد 3 ميلي‌متر (0.120 اينچ)، براي آلومينيوم و منيزيم 1 ميلي‌متر (0.040 اينچ) مي‌باشد. 
  • حداقل سطح مقطع: براي فولاد 250 ميلي متر (0.4 اينچ) مي‌باشد.
  • شعاع گوشه: 0.4 ميلي متر (0.015 اينچ) براي آلومينيوم و منيزيم، براي فولاد حداقل شعاع گوشه 0.8 ميلي متر (0.030 اينچ) و 4 ميلي متر (0.120 اينچ) شعاع فيله است.
  • بدون فرآيند اكسيداسيون.

لوله گلخانه اي گالوانيزه

۲۷ بازديد

لوله گلخانه اي گالوانيزه ( گل خانه اي ) ، در دو مدل آبكاري گالوانيزه گرم و آبكاري گالوانيزه سرد توليد مي‌شود.

 

به گزارش ايسنا، بنابر اعلام بازار اتصال، از مهمترين فاكتورهاي ساخت يك گلخانه، لوله مي‌باشد. اما اينكه بهترين نوع لوله گلخانه اي چيست؟ را بايد مورد نقد و بررسي قرار داد. اينكه اين لوله ها از چه برندي بايد باشند؟ چه جنسي داشته باشند؟ ضخامتشان چقدر است و در چه وزن‌هايي توليد مي شوند را در ادامه مطلب بخوانيد.

 

طبيعتاً عمر مفيد لوله گالوانيزه گرم گلخانه اي به دليل شرايط آبكاري بسيار، بيشتر از لوله گالوانيزه سرد خواهد بود. اما از لوله سرد گالوانيزه نيز در سازه گلخانه و به جهت ساخت گلخانه ها استفاده مي شود.

كاربرد لوله گلخانه اي گالوانيزه

لوله گلخانه اي گالوانيزه معمولا در موارد زير بيشتر استفاده مي‌شوند:

  • سازه گلخانه
  • فنس كشي
  • حصار گاردريل ها و خيابان ها
  • پايه چراغ ها
  • سازه سالن پرورش قارچ
  • سيستم هاي نورپردازي در سالن هاي دام و پرورش طيور

 

لوله گلخانه اي در دو قالب رزوه دار و بدون رزوه توليد و عرضه مي شوند.

براي تكميل خطوط سازه هايي كه از لوله بدون رزوه استفاده شده، اتصالات بدون رزوه خاص خود را بكار مي برند.

براي تكميل خطوط سازه هايي كه از لوله رزوه دار استفاده شده، اتصالات گالوانيزه چيني كه از نظر قيمت و كيفيت در شرايط مناسبي قرار دارند، استفاده مي شود.

تفاوت ورق گالوانيزه و ورق آلوزينك

۲۴ بازديد

به طور كلي ، فولاد در برابر زنگ زدگي و خوردگي حساس است. عناصر محيطي مانند آب و اكسيژن مي توانند كيفيت ، مقاومت و عمر محصولات فولادي را كاهش دهند. اين تخريب طبيعي فولاد به خوردگي معروف است. اقدامات گسترده اي براي جلوگيري از زنگ زدگي فولاد در حال انجام است. فولاد ورق گالوانيزه موثرترين راه حل براي جلوگيري از زنگ زدگي و خوردگي است. يكي ديگر از اين روشها فولاد آلوزينك است كه از آلومينيوم و روي براي پوشاندن فولاد استفاده مي كند.

 

در اين مقاله سعي داريم تفاوت ورق گالوانيزه و آلوزينك را بررسي كنيم.

 

فولاد Galvalume چيست؟

 

فولاد آلوزينك در سال 1972 ساخته شده است. اين اساساً يك ورق استيل با 55٪ پوشش آلياژ روي - 45٪ آلومينيوم است. تركيب پوشش تفاوت اصلي بين فولاد آلوزينك و فولاد گالوانيزه است. با استفاده از GALVALUME ، آلومينيوم و روي براي مقاومت در برابر خوردگي و ايجاد محافظت در كنار هم كار مي كنند. روي به تنهايي باعث ايجاد زنگ زدگي بيشتر مي شود ، در حالي كه آلومينيوم به تنهايي در برابر تگرگ و ساير نيروهاي آسيب رسان مقاومت نمي كند.

 

 

فولاد گالوانيزه چيست؟

 

ورق گالوانيزه يك ورق فولاد كربني است كه در هر دو طرف توسط يك فرآيند غوطه وري داغ پوشش داده مي شود. يكي از معايب ورق گالوانيزه اين است كه اگر پوشش فلز روي روي فولاد خراشيده شود ، از فولاد محافظت نمي شود و در معرض آسيب قرار مي گيرد.

 

به طور كلي ، گالوانيزه فرآيند استفاده از پوشش روي روي فولاد (يا هر فلز ديگر) براي جلوگيري از خوردگي است. در نتيجه ، گالوانيزه به افزايش عمر مقاطع فولادي و فولادي از جمله لوله گالوانيزه و ورق گالوانيزه كمك مي كند.

 

از فرآيندهاي مختلف مي توان براي گالوانيزه سازي فولاد استفاده كرد ، برخي از آنها عبارتند از:

 

  • غوطه وري گرم
  • الكترو گالوانيزه

 

 صرف نظر از روند ، از گالوانيزه براي محافظت از فولاد در برابر خوردگي استفاده مي شود. پوشش محافظ روي مي تواند در برابر عناصر زيست محيطي مضر مقاومت كند. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگي ، فولاد گالوانيزه با دوام و بادوام است. بنابراين ، با نگهداري دقيق ، مي تواند 25 تا 50 سال طول بكشد.

 

لوله كشي روكار بهتر است يا لوله كشي توكار

۳۵ بازديد

اينكه لوله كشي توكار بهتر است يا لوله كشي روكار محدوده گسترده اي از دلايل، شرايط و موقعيت ها را پوشش مي دهد و اگر فردي بدون بررسي مكان و يا خانه مورد نظر شما براي لوله كشي، اقدام به تعريف از يكي از اين دو روش كرد بايد به تخصص او شك كنيد.

گذشت زماني كه لوله كش براي لوله كشي آب خانه از لوله گالوانيزه و روي كار استفاده مي كرد و براي لوله هاي فاضلاب از لوله پليكا و يا چدني زير كار استفاده مي كرد.
امروزه حداقل روي كاغذ چندين روش لوله كشي وجود دارد اما هر يك از اين روش ها از جمله لوله كشي روكار و لوله كشي توكار دربند شرايط محيطي و نوع نقشه، ساختار ساختمان و نوع اجراي كار هستند. اينكه صاحب خانه قصد دارد خانه نوساز خود را لوله كشي كند تا اينكه قصد تعمير لوله كشي را داشته باشد و يا تعويض لوله ها را مد نظر قرار داده باشد همه در تعريف بهتر بودن هر يك از اين دو روش تاثر گذار است.
در شرايطي كه كار براي لوله كش مشخص نيست و هنوز ابعاد لوله كشي و نوع درخواست را بررسي نكرده است نبايد هيچ اعلام نظري مبني بر بهتر بودن يك روش لوله كشي نسبت به روش ديگر انجام شود.
خصوصا اينكه در بين خود مجريان و مهندسين لوله كشي هنوز هم در خصوص اينكه كدام يك از روش هاي لوله كشي يعني لوله كشي روكار و لوله كشي توكار در شرايط متفاوت بهتر است، ترديد و ابهام وجود دارد.
در موضوع لوله كشي ساختمان شرايط محيطي، نوع ساختمان، نوع درخواست لوله كشي و حتي نوع لوله اي كه براي لوله كشي انتخاب مي كنيد در اينكه كدام روش لوله كشي بهتر است تاثير مستقيم دارد.
به عقيده بسياري از صاحب نظران و مدرسين حوزه تاسيسات در صورتيكه قرار است كار لوله كشي بر اساس طراحي و علم مهندسي تاسيسات انجام شود و براي اولين بار است كه لوله كشي در محيطي نوساز انجام مي شود بهترين روش براي لوله كشي، لوله كشي توكار است مشروط به اينكه جنس لوله ها از نوع لوله هاي جديد يعني 5 لايه و يا پليمر باشد.

روش هاي تركيب رنگ هاي گرم و سرد:

۳۹ بازديد

در يك دسته‌بندي ديگر رنگ‌ها به ۳ دسته با نام‌هاي گرم، سرد و خنثي شناخته مي‌شوند؛ اما منظور از هركدام چيست؟

خانواده‌ي رنگ‌هاي گرم، شامل رنگ‌هايي مثل قرمز، زرد و نارنجي است. اين رنگ‌ها سراسر شور و حرارت‌اند. حس جنبش و تحرك را در ما برمي‌انگيزند يادآور شعله‌هاي آتش و تداعي‌كننده‌ي گرما و حرارت آتش هستند؛ و يا مانند رنگ زرد، آفتاب گرم تابستان را به تصوير مي‌كشند.

تركيب رنگها در نقاشي ساختمان و تركيب رنگرنگ هاي گرم باعث ايجاد حس شور و هيجان و عشق و حرارت ميشوند!رنگ قرمز تاثير زيادي بر ايجاد حس خشم دارد.رنگ‌هاي سرد اما سراسر آرامش و سكون هستند. رنگ‌هايي مثل آبي و سبز و بنفش. آبي تداعي‌كننده‌ي آسمان و آب و سبز هم نمادي از طبيعت و عناصر موجود در آن! به‌طوركلي رنگ‌هاي سرد حس سرما و آرامش ايجاد مي‌كنند.

ثابت‌شده است افراد در اتاقي كه در آن از رنگ‌هاي سرد استفاده‌شده دماي كمتري را احساس مي‌كنند هرچند واقعاً اين‌گونه نباشد! رنگ‌ها اين‌چنين تأثيرات عميقي دارند.
تركيب رنگ هاي سرد در نقاشي ساختمانرنگ هاي سرد نماد نظم و صلح و آرامش اند.رنگ آبي

كاهش دهنده ي ضربان قلب و ضد اشتهاست.كساني كه رژيم كاهش وزن دارند ميتوانند از ظروف يا روميزي هايي با رنگ آبي استفاده كنند.دسته‌ي آخر رنگ‌هاي خنثي هستند كه شامل رنگ‌هايي مثل سفيد، مشكي و خاكستري هستند.

ايجاد رنگ‌هاي گرم:همان‌طور كه گفتيم رنگ‌هاي اصلي عبارت‌اند از زرد و آبي و قرمز كه رنگ‌هاي زرد و قرمز جزء خانواده رنگ‌هاي گرم به شمار مي‌روند. با تركيب اين دو رنگ ميتوان يكي ديگر از رنگ هاي گرم را ايجاد كرد :

زرد + قرمز = نارنجي

اما رنگ نارنجي طيف‌هاي متفاوتي دارد و با توجه به نسبت رنگ‌هاي استفاده‌شده در تركيب، تغيير مي‌كند، مثلاً رنگ قرمز- نارنجي در تركيب خود قرمز ِ بيشتر و زردِ كمتر دارد و يا رنگ  زرد-نارنجي داراي زردِ بيشتر و قرمزِ كمتر است.

بااينكه سبز، جزء رنگ‌هاي سرد به‌حساب مي‌آيد اما همان‌طور كه در چرخه‌ي رنگ مشاهده كرديد مي‌توان با تركيب كردن آن بارنگ زرد، رنگ  زرد- سبز را ساخت كه جز رنگ‌هاي گرم به شمار مي‌رود.

سبز + زرد = سبز-زرد