آرشیو مرداد ماه 1399

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

نكات خريد آهن

۵۱ بازديد

حضور بنگاه هاي ديجيتالي در عرصه هاي گوناگون براي انجام كسب و كار آنهم بصورت مدرن و اينترنتي در كشور عزيزمان ايران بيش از پيش در دنياي مجازي خود را نمايان نموده و هر روز نيز به تعداد آنها افزوده مي شود. و اين بنگاه ها قيمت آهن را اعلام ميكنند.

كسب و كارهائي نظير خريد و فروش آهن آلات نيز از اين قاعده مستثني نبوده اند و در سالهاي اخير، تعداد بنگاه هاي ديجيتالي و شركتهاي بازرگاني فعال در اين عرصه نيز روز به روز روند رو به رشدي را داشته اند .

در اين ميان، افراد حقيقي و حقوقي، شركتها و بنگاه هاي گوناگون در ميان نوسانات شديد بازار آهن آلات، درصدد تامين حداكثر نياز مشتريان هستند، اما از آنجائي كه دسته هاي گوناگوني از نيازها، عموم مردم را نيز بسمت اين بازار سوق مي دهد، لازم مي دانيم نكاتي مهم را در اينجا بيان نمائيم كه به شما در امر خريد انواع آهن آنلاين از اين شركتها و يا بنگاه ها كمك شاياني مي نمايد .

خصوصيات كلي لباس كار

۴۹ بازديد

خصوصيات لباس كار ايمن عبارت است از: 


1. لباس كار بايد اندازه و متناسب با بدن استفاده كننده باشد. 
2. كاركناني كه با ماشين كار مي­كنند و يا در جوار ماشين­آلات مشغول كار هستند بايد از لباس كاري استفاده كنند كه هيچ قسمت آن باز يا پاره نباشد. آويزان نمودن زنجير ساعت، كليد و نظاير آنها روي لباس كار اكيداً‌ ممنوع است. 
3. در محل كار كه احتمال خطر انفجار و يا حريق باشد استفاده از يقه نورگيري (آفتاب گردان) و زه و دسته عينك كه از انواع سلونوئيد ساخته شده­اند و همچنين همراه داشتن ساير مواد قابل اشتعال براي كاركنان مربوطه اكيداً ممنوع است. 
4. در صورتيكه انجام كاري ايجاب نمايد كه كاركنان آستين لباس كار خود را مستمراً بالا بزنند بايستي از لباس كار آستين كوتاه استفاده نمايند. 
5. كاركناني كه در محيطهاي آلوده به گرد و غبار، مواد قابل اشتعال و انفجار و يا مسموم كننده بكار اشتغال دارند، نبايد لباسهاي جيب­دار و يا لبه­دار (دوبل شلوار) را در بر داشته باشند، چون ممكن است گرد و غبار و مواد مزبور در چين و لبه لباس باقي بمانند. 
6. لباس ايمني مخصوص كاركناني كه با مواد خورنده و يا مضر كار مي­كنند بايد آب و گاز در آن نفوذ ننموده و جنس آن مناسب با نوع ماده و يا موادي كه با آنها كار مي­كنند باشد. 
7. لباس نسوز مخصوص حفاظت در مقابل حريق بايستي شامل كلاه، دستكش و كفش بصورت يك تكه و سر هم باشد. 
8. لباس كاركناني كه با مواد اسيدي و راديواكتيو كار مي­كنند بايد بصورت يكپارچه و بدون منفذ همراه با كلاه مخصوص، كفش و دستكش از جنس خاص و غير قابل نفوذ باشد. 
9. لباس باراني به صورت پالتويي كلاه سر خود را از جنس پارچه ضد آب با آستري نخي (جهت مناطق معتدل) و يا آستري پشمي (جهت مناطق سرد سير) با رنگ مصوب تهيه شود. 


تذكر 1: كاركناني كه لباسشان بمواد نفتي يا شيميايي خطرناك آغشته شود بايد فوراً لباس خود را شسته و يا تعويض نموده و آن قسمت از بدن را نيز كه در تماس بوده با شوينده­هاي مناسب بشويند. هيچ يك از كاركنان حق ندارند با لباس آغشته به مواد نفتي و يا مواد شيميايي به آتش، شعله و ديگر منابع حرارتي نزديك شوند و يا كبريت و فندك و غيره روشن نمايند. 
تذكر 2: در صورت پارگي، ‌خراب شدن و يا آلودگي بمواد نفتي يا شيميايي خطرناك لباسكار بايد براي تميز شدن آن اقدام نماييد و در صورت نياز به تعويض به سرپرست مربوط ارائه شود. 
تذكر 3: البسه آغشته به روغن و يا گريس بايد فوراً از تن خارج شود چون ممكن است ايجاد ناراحتي پوست نمايد. 

مقايسه پوششهاي رنگ و گالوانيزه گرم

۴۶ بازديد

سالهاست كه مباحثاتي در ارتباط با برتري نسبي سيستم گالولنيزه گرم و رنگ ( خصوصا " رنگهاي غني از روي ) مطرح است . اطلاعاتي كه توليد كنندگان هر يك از اين سيستم ارائه مي كنند باعث سردرگمي مصرف كنندگان مي گردد . اين موضوع كاملا" روشن است كه هر يك از اين سيستمهاي پوششي داراي مزايا و محدوديتهاي مخصوص به خود مي باشند كه در بسياري از شرايط باعث ترجيح يكي بر ديگري مي گردد .  اما در بسياري شرايط ديگر امكان استفاده از هر دو سيستم وجود دارد و انتخاب را مشكل مي كند . در اين مواقع بايد روشي مناسب جهت بررسي و مقايسه وجود داشته باشد كه بتواند در انتخاب سيستم مناسب راهنمايي قابل اعتماد باشد . 

  يكي از فاكتورهاي مهم در انتخاب يك سيستم ، هزينه مي باشد . اهميت فاكتور هزينه تا حديست كه اغلب به تنهايي بر پارامترهاي ديگر غالب و باعث گزينش يك سيستم بر ديگر سيستمها مي گردد . به همين منظور در اين مقاله سعي شده تا مختصري در ارتباط با مقايسه دو سيستم رنگ و گالوانيزه گرم از نظر اقتصادي پرداخته شود . 

تعيين معيار اقتصادي 
  يك معيار مهم جهت مقايسه و انتخاب روش مطلوب از بين روشهايي كه همگي خواسته هاي ما را از سطح برآورده مي كنند ، بررسي اقتصادي و تعيين هزينه مي باشد . بطور كلي تحليل اقتصادي به منظور تصميم گيري جز جدايي ناپذير      طرح هاي مهندسي مي باشد و هنگامي كه توليد مقدار ثابتي از محصولات يا خدمات مورد نظر باشد ، معيار مناسب در اين حالت ، حداقل رسانيدن هزينه است.
هزينه بايد بعنوان وزنه اي در برابر كيفيت مورد نياز در عمليات سطحي به تعادل برسد . يك عمليات سطحي با هزينه پايين كه به خواص مطلوب نرسد بعنوان يك هزينه هدر رفته محسوب مي شود [2] از طرفي آناليز اقتصادي نبايد تنها بر پايه هزينه عمليات صورت گيرد . هنگامي كه مقايسه اي بين روشهاي مختلف عمليات سطحي صورت مي گيرد ، ميزان هزينه نسبت به طول عمر اهميت مي يابد [3] . 
هزينه بازاي طول عمر سيستمهاي پوششي شامل كليه هزينه ها در طول مدت سرويس دهي پوشش مي باشد . اين هزينه ها معمولا" شامل هزينه عمليات اوليه ، ترميم ، نگهداري ، پوشش مجدد و فاكتورهاي اقتصادي ديگر مي گردد 

نقاشي ساختمان و نقاشي ديوارهاي خانه

۵۰ بازديد

نقاشي ساختمان و نقاشي ديوارهاي خانه يكي از چالش هاي مداوم مردم براي نوسازي فضاي خانه است. با گذشت زمان ، دوده از وسايل گرمايشي ، گرد و غبار ، آلودگي و آسيب هاي جسمي باعث مي شود كه صاحبخانه در مورد نقاشي خانه فكر كند. شما مي توانيد اين كار را خودتان انجام دهيد تا هزينه نقاشي خانه خود را كاهش دهيد. اما خيلي ساده نيست! نقاشي ديوارهاي خانه اصول خاصي دارد. با خواندن اين مقاله در مورد آموزش نقاشي ساختمان و يادگيري نكات ساده ، مي توانيد بدون هيچ گونه نگراني شروع به رنگ آميزي ديوارهاي خانه خود كنيد.

قبل از هر قدم همه جوانب را در نظر بگيريد. نقاشي خانه مشكلات خاص خود را دارد و ممكن است مدتي زندگي را از حالت عادي خارج كند. البته بعد از اين ، شما لازم نيست حداقل براي چند سال ديگر به نقاشي خانه فكر كنيد. بنابراين قلب خود را به دريا پرتاب كنيد و از وضعيتي كه در حال وقوع است آگاه باشيد ، خانه خود را دوباره ببنديد.

انتخاب رنگ
اولين نكته اي كه بايد در نظر بگيريد انتخاب رنگ مناسب ديوار است. رنگ ها را بر اساس سليقه ، مبلمان ، وسايل و نورپردازي منزل انتخاب كنيد. نيازي نيست كه طبق معمول به سراغ رنگ هاي تكراري برويد. نقاشي خانه مي تواند يك تغيير بزرگ باشد. سپس از رنگ هاي جديد استفاده كرده و آنها را با رنگ دكوراسيون منزل مطابقت دهيد. حتي يك يا دو ديوار رنگي اثر خوبي در فضاي داخلي دارند.

انواع رنگهاي ساختماني
انواع رنگهاي ساختماني

انتخاب نوع رنگ ، دومين مرحله اي است كه با آن روبرو مي شويد. وقتي به يك فروشگاه رنگ آميزي ساختمان مي رويد ، اولين سؤالي كه فروشنده از شما خواهد پرسيد اين است: چه رنگي مي خواهيد؟ بنابراين بايد انواع نقاشي هاي ساختمان را به خوبي بدانيد.

رنگ روغن
رنگ روغن يكي از قديمي ترين انواع رنگ بنايي است. اين رنگ همانطور كه از نام آن مشخص است ، پايه روغني دارد. يعني روغن با رنگها مخلوط مي شود. رنگ روغن داراي خواص مختلفي است كه برخي از آنها مثبت و برخي از آنها منفي است. با دانستن مضرات و مزاياي رنگ روغن مي توانيد انتخاب بهتري داشته باشيد.

عايق
دوام بالا
قابل شستشو
پوشش مناسب
از نوع براق ، نيمه براق و مات است
مناسب براي درها و پنجره ها
محلول در روغن و نازك تر است
بوي قوي رنگ
دير خشك مي شود
روند نقاشي خيلي طول مي كشد
تميز كردن لكه ها راحت تر است
رنگ پلاستيك
نوع ديگر رنگ ساختماني كه طرفداران خود را نيز دارد ، رنگ پلاستيك است. اين رنگ همچنين معايب و مزاياي خاص خود را دارد.

سادگي روند نقاشي
محلول در آب
بوي تند ندارد
سريع خشك مي شود
جاذب رطوبت
دوام كمتري دارد
در ويندوز و فلز كاربرد ندارد
بعضي از انواع قابل شستشو نيستند
مناسب براي رنگ سقف
رنگ آكريليك
رنگهاي اكريليك را مي توان نسل جديدي از رنگهاي ساختماني دانست. اين رنگ تن هاي بسياري دارد. در ادامه با خواص رنگ اكريليك اطلاعات بيشتري كسب خواهيد كرد.

سازگار با محيط زيست
محلول در آب
پوشش بالا
سريع خشك مي شود
بوي زيادي ندارد
بعد از خشك شدن تيره تر مي شود
نيازي به انجام موارد زير نيست
ضد رطوبت
ترك نمي كند
دوام بالا

 

لباس كار ضد آب

۵۵ بازديد

هر واحد صنعتي، با توجه به نوع كار و متريالي كه در آن صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرد، لباس كار مخصوص خود را مي‌طلبد. صنايع زيادي وجود دارند كه به علت نوع كار، استفاده از لباسكار ضد آب در آن ضروري است. در برخي صنايع كار با مواد شيميايي به خصوص مايعات سمي صورت مي‌گيرد و استفاده از لباس كار ضد آب، جنبه‌ي حفاظتي پيدا مي‌كند.

استفاده‌هاي مختلف لباس كار ضد آب

دستگاه‌هاي برش يا تراش كه به صورت مكانيكي كار مي‌كنند، معمولا با چرخش آب و ريختن آب روي جسم مورد برش يا تراش، آن جسم را خنك مي‌كنند. اين جريان آب در هنگام كار با دستگاه معمولا باعث پاشيدن آب به كارگر مي‌شود. در چنين شرايطي استفاده از لباس كار ضد آب حين برش يا تراش مي‌تواند بسيار موثر باشد.

روشن نشدن و چشمك زدن چراغ جلوي تلويزيون پاناسونيك

۴۰ بازديد

روشن نشدن و چشمك زدن چراغ جلوي تلويزيون پاناسونيك دليل مراجعه برخي از مراجعين بخش تعمير تلويزيون رايان است كه دليل اين ايراد را نمي‌دانند. در ادامه راجع به اين مسئله توضيحات بيشتري مي‌دهيم.

پاناسونيك در تلويزيون هاي خود از نوعي عيب ياب داخلي استفاده كرده است كه رابط كاربري آن از طريق چشمك زدن چراغ جلوي تلويزيون است.وقتي يكي از قطعات يا بردهاي داخلي تلويزيون پاناسونيك معيوب مي شود و عملكرد آن مختل مي‌شود مدار محافظ ناظر بر آن قطعه، فعال شده و پيامي به سيستم كنترل دستگاه ارسال مي كند. سيستم كنترل مركزي تلويزيون، براي جلوگيري از سرايت ايراد به قطعات ديگر تلويزيون را خاموش مي‌كند. براي مشخص شدن محدوده ايراد و قطعات معيوب و سهولت عيب يابي و تعمير تلويزيون پاناسونيك، چراغ جلوي تلويزيون يا همان لامپ پاور دستگاه شروع به چشمك زدن مي‌كند. تعداد چشمك‌ها مشخص كننده قطعه خراب تلويزيون است.

روشن نشدن و چشمك زدن چراغ جلوي تلويزيون پاناسونيك

تعداد چشمك‌ها، يك تعداد ثابت است و با يك مكث كوتاه پشت سر هم تكرار مي‌شود. به بيان ساده‌تر چراغ پاور تلويزيون نسبت به محدوده خرابي و قطعاتي كه آسيب ديده و از كار افتاده‌اند، تعداد مشخصي چشمك مي زند و مكث 2 ثانيه‌اي مي‌كند و مجددا همان تعداد چشمك را تكرار مي كند. براي ايرادهاي مختلفي كه ممكن است در تلويزيون پاناسونيك ايجاد شود تعداد چشمك‌هاي مشخص در نظر گرفته شده است.

بعنوان نمونه در نظر بگيريد كه در يكي از مدل هاي تلويزيون پلاسما پاناسونيك برد scan دستگاه دچار خرابي شود. در اين حالت بعد از اينكه تلويزيون را روشن مي كنيم چراغ پاور تلويزيون چند بار چشمك سبز مي‌زند اما بجاي آنكه تصوير تلويزيون ظاهر شود، تلويزيون خاموش شده چراغ جلوي تلويزيون شروع به چشمك زدن مي كند و 7 بار چشمك مي زند. بعد از 7 بار چشمك زدن، لامپ پاور تلويزيون پاناسونيك براي 2 ثانيه خاموش شده و سپس مجددا 7 بار چشمك مي‌زند. اين تكرار چشمك ها تا خاموش كردن تلويزيون و يا جدا كردن دستگاه از برق ادامه دارد.

اطلاعاتي در خصوص لوله هاي فولادي برق گالوانيزه گرم

۳۸ بازديد

از اين لوله ها به منظور نگهداري از سيم و كابل برق در مسير سيم كشي و كابل كشي در واحدهاي صنعتي و ساختماني، استفاده مي كنند. استفاده از لوله هاي فولادي هميشه مورد توجه مهندسان و كارشناسان برق قرار گرفته است. از لوله برق گالوانيزه گرم مي توان در سطوح داخلي و سطوح خارجي استفاده كرد.

ساختار لوله هاي فولادي برق گالوانيزاسيون گرم به چه صورت است؟

ابتدا لوله فولادي را از ورق روغني ميسازند و سپس به منظور حفاظت بيشتر در برابر زنگ زدگي و خوردگي به روش گالوانيزاسيون بر سطح لوله، پوششي از فلز روي ايجاد مي كنند. روش گالوانيزاسيون به دو روش گرم و سرد انجام ميپذيرد كه البته براي افزايش مقاومت لوله در برابر عوامل محيطي معمولا از روش گالوانيزاسيون گرم استفاده مي شود.

 

1- لوله هاي فولادي برق گرم:

لوله فولادي گالوانيزه گرم جهت جلوگيري از آسيب ديدن سيم يا عايق لوله ، و همچنين به منظور نگهداري از آن در برابر تماس ناخواسته با عوامل خارجي استفاده مي شود. معمولا به اين لوله  لوله هاي روكار نيز گفته مي شود زيرا داخل و خارج آن ها نيز گالوانيزه ميشود.

انواع عناصر آلياژي

۴۱ بازديد

 

در طي فرآيند آلياژي ، فلزات تركيب مي شوند تا ساختارهاي جديدي ايجاد كنند كه استحكام بالاتر، خوردگي كمتر يا ساير خواص ايجاد مي كند. فولاد ضد زنگ نمونه اي از فولاد آلياژي است كه شامل افزودن كروم است. اثرات خاص اضافه شدن چنين عناصر در زير بيان شده است:

كربن ( (C

مهمترين ماده سازنده فولاد كربن است. استحكام كششي ، سختي پذيري و مقاومت در برابر سايش را افزايش مي دهد. انعطاف پذيري، چقرمگي و ماشين‌كاري را كاهش مي دهد.

 

 قيمت ورق آهن

 

كروم (Cr)

كروم به دليل سختي بالا و مقاومت در برابر خوردگي يكي از محبوب ترين فلزات آلياژي براي فولاد است. كروم يك فلز خاكستري ، سخت و شكننده با مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و نقطه ذوب 1907 درجه سانتيگراد (3465 درجه فارنهايت) است. كروم در فولاد براي افزايش سختي‌پذيري آلياژ مي شود. ميزان كروم بالا از 4 تا 18 درصد باعث مقاومت در برابر خوردگي بالاتر مي شود. به عنوان مثال: يكي از آلياژهاي پركاربرد فولاد ، يعني فولاد ضد زنگ ، داراي حداقل كروم حداقل 10.5٪ است و باعث مي شود در برابر آب ، گرما يا خوردگي، مقاومت بيشتري را دارا باشند.

 

 قيمت ورق آلياژي

 

واناديوم (V)

اين عنصر آلياژي، استحكام، سختي، مقاومت در برابر سايش و مقاومت در برابر ضربه را افزايش مي دهد. اين عنصر رشد دانه را به تاخير مي اندازد و دماي كوئنچ را بالاتر مي برد. از واناديوم براي كمك به كنترل اندازه دانه هاي فولاد استفاده مي شود. در واقع اندازه دانه را كوچك نگه مي‌دارد، زيرا كاربيدهاي واناديوم كه هنگام اضافه شدن واناديوم به فولاد تشكيل مي شوند مانع از رشد دانه ميشوند. اين ساختار ريزدانه به افزايش شكل پذيري كمك مي كند. در برخي از فولادها ، كاربيدهاي تشكيل شده توسط واناديوم مي توانند سختي و استحكام فولاد را افزايش دهند.

 

 قيمت ورق گالوانيزه

 

فولادهاي A3 ، A9 ، O1 و D2 ، آلياژهاي فولادي با مقادير زيادي واناديوم هستند. فولادهاي تيغه اي مانند M390 و VG 10 نيز مقادير نسبتاً بالايي واناديوم دارند.

 

 

 

تنگستن (W)

استحكام ، مقاومت در برابر سايش ، سختي و سفتي را افزايش مي دهد. فولادهاي داراي تنگستن، قابليت گرم كاري بسيار زياد و برش بهتر در دماهاي بالا را دارا هستند.

 

 

 

منگنز (Mn)

در فولاد آلياژي، منگنز به طور معمول در تركيب با گوگرد و فسفر استفاده مي شود. منگنز به كاهش شكنندگي كمك مي كند و باعث افزايش قابليت فورجينگ، استحكام كششي و مقاومت در برابر سايش مي شود. منگنز با گوگرد واكنش نشان مي دهد و در نتيجه سولفيد منگنز مانع از تشكيل سولفيدهاي آهن مي شود. منگنز نيز به دليل سخت شدن بهتر به منگنز اضافه مي شود زيرا منجر به كندتر شدن سرعت كوئنچ كردن در تكنيك هاي سخت شدن مي شود. اكسيژن اضافي را مي توان در فولاد مذاب با استفاده از منگنز از بين برد.

 

 قيمت ورق سياه

 

نيكل (Ni)

يكي ديگر از عناصر آلياژي بسيار مهم براي فولادهاي ضد زنگ ، نيكل است كه به مقدار بيش از 8٪ به استيل حاوي كروم بالا اضافه مي شود. نيكل مقاومت ، استحكام در برابر ضربه و چقرمگي را افزايش مي دهد و در عين حال مقاومت در برابر اكسيداسيون و خوردگي را نيز بهبود مي بخشد. هنگامي كه اين آلياژ در دماهاي كم، به مقدار كم اضافه مي شود چقرمگي را افزايش مي دهد.

 

 ورق ck54

 

زيركونيوم (Zr)

اين عنصر سبب افزايش استحكام و محدوديت در اندازه دانه‌ها ميشود. استحكام را مي توان در دماهاي بسيار پايين (زير انجماد) افزايش داد. فولادهايي كه داراي زيركونيوم تا حدود 0.1٪ هستند ، داراي اندازه دانه هاي كوچكتر و مقاومت در برابر شكستگي هستند.

 

 

 

تيتانيوم (Ti)

در حالي كه اندازه دانه آستنيتي را محدود مي كند ، استحكام و مقاومت در برابر خوردگي را نيز بهبود مي بخشد. در محتواي 0.25-0.60 درصد تيتانيوم، كربن با تيتانيوم تركيب مي شود و باعث مي شود كروم در مرزهاي دانه بماند و در برابر اكسيداسيون مقاومت كند.

 

 ورق رنگي

 

گوگرد (S)

اگر گوگرد به مقدار كم به فولاد اضافه شود، باعث بهبود ماشين كاري مي شود بدون اينكه باعث شكنندگي فولاد در اثر حرارت شود. با افزودن منگنز شكنندگي حرارتي بيشتر كاهش مي يابد به اين دليل كه سولفيد منگنز داراي نقطه ذوب بالاتري نسبت به سولفيد آهن است.

 

 

 

سلنيوم

قابليت ماشين كاري را افزايش مي دهد. افزودن سلنيوم به مقدار كم (0.04-0.08٪) تأثير قابل توجهي در ماهيت ، مورفولوژي و پراكندگي اجزاء غير فلزي و بنابراين خواص مكانيكي ، تكنولوژيكي و عملياتي فولاد سازه دارند.

 

 

 

فسفر

اين عنصر اغلب به همراه گوگرد به منظور بهبود ماشينكاري به فولادهاي كم آلياژ اضافه مي شود. همچنين باعث افزايش استحكام و افزايش مقاومت در برابر خوردگي مي شود. فسفر بيش از 0.4% باعث مي شود كه جوش شكننده شود و تمايل به ترك افزايش يابد. كشش سطحي فلز مذاب جوش كاهش يافته و كنترل آن دشوار مي‌شود.

 

 

نيوبيوم

 با تشكيل كاربيدهاي سخت كه باعث ثبات كربن ميشود داراي مزيت است. اغلب در فولادهاي دماي بالا يافت مي شود. مقادير كم نيوبيوم مي تواند استحكام تسليم را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد.

 

 

 

نيتروژن

استحكام آستنيتي فولادهاي ضد زنگ را افزايش داده و استحكام تسليم در اين فولادها را بهبود مي بخشد.

 

 ورق st52

 

موليبدن

به مقدار كمي در فولادهاي ضد زنگ وجود دارد ، موليبدن سختي و استحكام را خصوصاً در دماهاي بالا افزايش مي دهد. موليبدن مانند كروم در مقاومت در برابر خوردگي فولاد تأثير دارد. با كم كردن سرعت كوئنچ در طي فرآيند عمليات حرارتي ، براي ساختن يك فولاد قوي و محكم، موليبدن سختي پذيري را افزايش مي دهد. اين عنصر اغلب در فولادهاي آستنيتي كروم-نيكل استفاده مي شود و آن را در برابر خوردگي حفره‌اي ناشي از كلريدها و مواد شيميايي محافظت مي كند. بنابراين ، اين آلياژها اغلب در صنايع شيميايي مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

 

 

موليبدن در فرم خالص آن نيز يك عنصر اساسي براي تغذيه گياهان است ، بنابراين مي بينيد كه در طيف گسترده اي از كودها مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 

مس

در فولادها بعنوان ماده باقيمانده يافت مي شوند زيرا اثر مخرب براي فولاد دارد. براي افزايش مقاومت در برابر خوردگي اضافه مي شود.

 

 

 

سرب

اگرچه تقريباً در فولاد مايع يا جامد نامحلول است ، بعضي اوقات سرب با روش پراكندگي مكانيكي به فولادهاي كربن اضافه مي شود تا بتواند قابليت ماشين‌كاري را بهبود بخشد.

 

 

 

كبالت

باعث افزايش مقاومت در دماهاي بالا و نفوذپذيري مغناطيسي مي شود.

 

 

 

آلومينيوم

يك اكسيدزداي قوي است كه براي محدود كردن رشد دانه هاي آستنيتي استفاده مي شود.

 

 

 

سيليكون

سيليكون تا حدودي در تمام فولادها وجود دارد. سيليكون استحكام و سختي را افزايش مي دهد اما نسبت به منگنز اين ميزان كمتر است. محتواي آن براي ورق هاي برقي كه در مدارهاي مغناطيسي جريان متناوب استفاده مي شوند مي تواند تا 4٪ برسد. هنگام جوشكاري ، سيليكون براي كيفيت سطح خصوصاً در گريدها كم كربن، مضر است. وقتي كه محتواي كربن نسبتاً زياد باشد، تمايل به ترك خوردگي را تشديد مي كند. براي بهترين شرايط جوشكاري، محتواي سيليكون نبايد از 0.10٪ تجاوز كند.

اصول لوله كشي برق ساختمان

۴۸ بازديد

يكي از اولين گام هاي اجراي تأسيسات الكتريكي يك ساختمان، عمليات سيم كشي و لوله كشي برق ساختمان مي باشد.
همانطور كه مي دانيد انجام سيم كشي لوله برق بدون استفاده از لوله هاي مخصوص، سبب احتمال بروز آتش سوزي در ساختمان خواهد بود.
لذا آن چه كه در اين مقاله قصد داريم به آن بپردازيم،آشنايي مختصر با سيستم لوله كشي برق ساختمان، بررسي نكات مهم در اين زمينه و همچنين شناخت انواع لوله هاي برق قابل استفاده در اين عمليات است.
پس با ادامه مطلب با ما همراه باشيد.
 1# مراحل لوله كشي برق ساختمانبا توجه به ضرورت و اهميت حفاظت از سيم كشي ساختمان در برابر حوادث، اين عمليات مستلزم رعايت اصول و استانداردهايي خاص و كاربرد تجهيزاتي تخصصي در اين زمينه است.
لوله كشي برق در واقع راهي جهت ايمن سازي مسير سيم ها و جلوگيري از تماس آن با مصالح ساختماني مي باشد.
مراحل لوله كشي برق ساختمان را مي توان به لحاظ زمان بندي، به سه بخش كلي تقسيم نمود:
مرحله اول: زمان شروع به ساخت پروژهمرحله دوم: هنگام تكميل بخش هاي داخليمرحله سوم: بعد از اتمام كليه مراحل داخلي ساختماندر ادامه به بررسي هر يك از اين مراحل بصورت جداگانه خواهيم پرداخت.