آرشیو اسفند ماه 1399

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

ميلگرد گذاري تير و طراحي تيرهاي بتني

۱۸ بازديد


در يك سازه بتن آرمه ، بارهاي مرده و زنده سقف و كفها ابتدا به اعضاي افقي موسوم به تيرها منتقل مي شوند تا از طريق تيرها به ستون و از ستون به سطح پايه منتقل شوند ، سپس تير به عنوان عضوي اصلي در توجه به طراحي و اجراي تيرهاي بتن مسلح بسيار مهم است ، كه در زير به آنها خواهيم پرداخت.

 

تقويت در تيرهاي بتن آرمه:

 

دلايل تقويت در تيرهاي بتن آرمه به شرح زير است:

 

افزايش مقاومت كششي تيرهاي بتن آرمه:

شكل زير يك تير بتوني قبل از بارگذاري را نشان مي دهد.

 

در وسط ارتفاع ، با ضخامت تير ، يك خط محوري كشيده مي شود كه به آن سيم خنثي مي گويند.

 

تيرهاي بتوني قبل از بارگيري - طراحي تيرهاي بتن آرمه - تثبيت كننده ها

 

بعد از وارد شدن بار ، سيم خنثي نه فشرده مي شود و نه كشيده مي شود ، اما لايه هاي بتوني بالاي سيم خنثي فشرده مي شوند كه در فاصله دورتر از سيم خنثي بيشتر فشرده مي شوند.

 

لايه هاي بتوني در زير سيم خنثي كشيده مي شوند و در اين حالت هرچه لايه ها از سيم خنثي دورتر باشند ، كشش آنها نيز بيشتر است.

https://www.fooladfidar.com/

 

تيرآهن بتوني پس از اعمال بار - طراحي تيرآهن بتن آرمه - تثبيت كننده ها

 

با توجه به آنچه ذكر شد مشاهده مي شود كه پس از اعمال بار بر تير بتوني ، حداكثر كشش در ناحيه مياني تير و زير تير خنثي و در پايين ترين لايه تير ايجاد مي شود.

 

بنابراين ، از آنجا كه مقاومت كششي بتن كم است ، لازم است كه ميلگردهايي در زير تيرهاي بتوني نصب شود.

 

بنابراين ممكن است ميلگردهاي كششي در وسط دهانه تيرهاي بتن آرمه بيشتر از ميلگردهاي كششي نزديك تكيه گاه هايي باشد كه نيروي كششي كمتري دارند.

 

افزايش مقاومت فشاري تيرهاي بتن آرمه:

بدنه هاي بتوني و صلب از مقاومت فشاري خوبي برخوردار هستند و بنابراين در سازه هاي معمولي ، حداقل تعداد ميلگردها در منطقه فشاري تير بتن آرمه قرار مي گيرد تا يك سيم پيچ تقويت كننده ايجاد شود.

 

با اين حال ، هميشه چنين نبوده و گاهي لازم است كه به دليل مقدار نيروهاي فشاري ، تيرهاي بتن آرمه نيز در برابر فشار مقاوم باشند ، در اين حالت از ميلگردها در منطقه فشاري استفاده مي شود كه مقطع آن در مقاطع مختلف است بر اساس محاسبه تعيين خواهد شد.

 

مزايا و معايب استخرهاي فايبرگلاس

۱۹ بازديد

هيچ چيز در زندگي كامل نيست و استخرهاي فايبرگلاس نيز از اين قاعده مستثني نيستند. اگرچه توليد اين نوع استخرها در سالهاي اخير رشد كرده است ، اما بايد بگوييم كه آنها براي همه مناسب نيستند. در واقع ، ما بايد ببينيم مشتري به دنبال چه چيزي است و در صورت امكان ، آنها را تشويق به ساخت استخر بتوني كنيد كه از هر لحاظ بهترين باشد.
در اين مقاله ، ما در مورد اينكه چرا شما مي خواهيد استخر فايبرگلاس داشته باشيد بحث خواهيم كرد. اما ما برخي از مزايا و معايب اين مدل را كه بايد بدانيد به اشتراك خواهيم گذاشت.
مزاياي استخرهاي فايبرگلاس
قبل از اينكه به مزاياي استخرهاي فايبرگلاس بپردازيم ، بايد يك نكته را روشن كنيم: همه استخرهاي فايبرگلاس به خوبي ساخته نشده اند. مزاياي زير براي استخرهاي شنا ساخته شده و با كيفيت عالي اعمال مي شود.

مدل هاي مختلف استخر فايبرگلاس
آنها با دوام هستند
يكي از مزاياي استفاده از استخر شناي فايبرگلاس ، دوام آن در داخل و خارج است. ساختار و سطح مخزن فايبرگلاس با كيفيت بالا تا زماني كه شما به خوبي از آنها مراقبت كنيد مي توانند كار كنند. به طور كلي ، يك استخر فايبرگلاس با كيفيت بالا مي تواند بيش از 50 سال دوام داشته باشد.
آنها به نگهداري كمتري احتياج دارند
به گفته مردم استخر پيش ساخته فايبرگلاس به نگهداري كمتري نياز دارند. بياييد استفاده از مواد شيميايي را در نظر بگيريم. از آنجا كه استخرها سطح غير متخلخل دارند ، مجبور نيستيد زمان زيادي را به تعادل مواد شيميايي و تميز كردن ديوارها اختصاص دهيد. همچنين لازم نيست نگران اسيدي شدن استخر باشيد.
عمر طولاني بدون نياز به بازسازي
در حالي كه ما در مورد سطح استخرهاي فايبرگلاس صحبت مي كنيم ، بايد بگوييم كه ژل هاي پوششي اين نوع استخرها مي توانند سالها دوام داشته باشند و نيازي به تجديد و بازسازي ندارند. اما اين هميشه صدق نميكند!
برخي از افراد نياز به بازسازي لايه پوشش دارند اما معمولاً 20 تا 30 سال طول مي كشد تا چنين خدماتي مورد نياز باشد. اگر بخواهيم اين مورد را با استخرهاي وينيل مقايسه كنيم ، بايد بگوييم كه آنها هر 5 تا 9 سال نياز به تغيير لايه پلاستيكي خود دارند و از اين نظر ، استخرهاي فايبرگلاس از نظر ساختار ظاهري دوام بيشتري نسبت به وينيل دارند.