آرشیو بهمن ماه 1398

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

ورق آلياژي چيست

۹۴ بازديد

 ورق هاي الياژي ورقي است كه در تركيب مواد سازنده ان دستكاري شده و خواص فيزيكي يا شيميايي آن تغييركرده است. ساخت ورق هاي آلياژي از فولاد شروع مي‌شود و طي فرايند‌هاي مختلف تبديل به ورق مي‌شود. قيمت ورق آلياژي گران تر از قيمت ورق سياه است. نكته مهمي كه بايد در مورد ورق آلياژي دانست اين است كه خريد و فروش اين ورق كاملا تخصصي بوده و كار هر كس نيست .ساخت ورق هاي آلياژي معمولا از كشور هاي اروپايي و ايراني است . ورق هاي الياژي در ابعاد هاي مختلف توليد مي شود كه از سايز ۲٫۵متر تا ۲۴ متر توليد مي شود كابرد هاي ورق آلياژي كاربرد در مخازن تحت فشار. در مكان هايي كه دماي بسيار بالا يا پايين دارد. مقاوت در برابر اسيد ها كاربرد در دماي بالا كاربرد دردماي پايين داري سختي بسيار بالا مقاومت در برابر خوردگي:مناسب بودن در شرايط بد اب و هوا كاربرد در صنايع ساخت و ساز:ساختن پل و شهر سازي مقاومت در برابر نمك هاي دريايي مقاومت در برابر اسيد:كاربرد در صنايع شيميايي كاربرد در صنعت:ساخت تجهيزات صنعتي 

سپري آهني يا پروفيل T

۱۰۰ بازديد

( Iron Tripetalous ) از بال و جان باريك و بلند ساخته مي شود كه به دليل ظاهر T شكل به آن پروفيل T نيز مي گويند. پروفيل هاي سپري همانند ديگر مقاطع فولادي به دو صورت فابريك و پرسي توليد مي گردند. در روش نورد گرم كه همان فابريك كارخانه مي باشد، از شمش آهن يا بلوم با سطح مقطع بزرگتر از 230 سانتي متر مربع با حرارت در كوره و عبور از قفسه هاي نورد مياني ، سپري توليد مي گردد. اما در بعضي موارد در بازار در صورت موجود نبودن توليدات فابريك و پرسي، طبق روال

تيرآهن را از وسط به صورت طولي برش مي دهند و سپري مورد نظر را توليد مي نمايند. جهت ايجاد اتصالات قوي و با ضخامت بالا، مرسوم است كه تيرآهن هاي هاش و سنگين را برش مي دهند و ضخامت و مقاومت لازم را براي سپري هاي مورد نظر ايجاد مي نمايند.

پروفيل سپري عمدتاً در صنعت و ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرد. از جمله مصارف آن اتصالات پل ها به ستون ها، ستون و خرپا (سازه هاي صلب از واحدهاي مثلثي شكل)، ساخت انواع درب و پنجره ، اسكلت گلخانه ها، سقف هاي شيشه اي و ساخت سازه هاي فلزي است. يكي از مصارف پركاربرد سپري، سقف هاي كاذب مي باشد كه بسيار متداول نيز مي باشد. نماكاري خشك يا خشكه چيني نيز يكي ديگر از كاربردهاي پروفيل سپري مي باشد.

خانه‌ هوشمند كنترل نور

۷۹ بازديد

روشنايي و نورپردازي يكي از مهم‌ترين اجزاي خانه است. بعنوان مثال مردم بيشتر وقت خود در هنگام شب را در خانه صرف مي‌كنند و مي‌توانند هنگامي كه هوا تاريك مي‌شود وضعيت نور را براي يك ساعت خاص نيز تنظيم كنند. بنابراين، روشنايي مناسب با حال و هوا و وضعيت، يك جزو مهم از رضايت در خانه‌ي ماست. با كنترل و هوشمندسازي نور مي‌توانيد صحنه‌هاي نوري زيبا را افزايش داده و به سرعت يك فضاي بي‌بديل در خانه هوشمند خود ايجاد كنيد.

امكانات خانه هوشمند

سنسور شدت نور لامپ‌ها را تنها زماني كه شدت نور در يك اتاق خاص كم است، تغيير مي‌دهند. اگر لامپ‌هايي در باغ خانه هوشمند شما نصب شده است مي‌توانيد صحنه‌هاي نور مختلف براي مناسبت‌هاي مختلف را ايجاد كنيد و از آن لذت ببريد. پياده‌سازي كنترل از راه دور راديويي اين لامپ‌ها ارزشمند است و فرد مي‌تواند اين كنترل از راه دور را بدون نياز به رفتن خانه در هر زمان، با خود حمل كند. كنترل نور خارج از ساختمان از طريق كنسول‌ها، آشكارسازهاي حركت و كنترل از راه دور راديويي انجام مي‌شود.

فناوري نانو در تصفيه آب

۷۰ بازديد

فناوري نانو در تصفيه آب

فناوري نانو، امروزه به دليل گستردگي حوزه هاي كاربردي، و تاثيرگذاري مستقيم بر اغلب صنايع و علوم ، يك فناوري اولويت دار و استراتژيك براي تمامي كشورها محسوب مي شود. به همين دليل و اهميت، اين تكنولوژي در سالهاي اخير با رشدي سريع و گسترشي فوق العاده در بسياري از زمينه ها گسترده شده است.بطوريكه امروزه در دنيا از اين فناوري بعنوان يك تكنولوژي كليدي و تاثير گذار بر علم و صنعت ياد شده و بسياري از كشورهاي توسعه يافته صنعتي و در حال توسعه برنامه هايي را در سطح ملي براي پشتيباني از فعاليت هاي تحقيقاتي و صنعتي اين فناوري در اكثر گرايشات تدوين و اجرا مي نمايند ؛ زيرا فناوري نانو به عنوان انقلابي در شرف وقوع آينده اقتصادي و صنعتي كشورها را در جهان تحت تاثير جدي قرار خواهد داد.و اين مسئله توسط صاحبنظران و محققان تبين شده و براي مديران اجرايي به صورت يك امر شفاف و قطعي در آمده است.

” نانو ” در اصل و يا به نوعي در زبان علمي يك پيشوند براي واحدهاي اندازه گيري بوده ، و معادل 9-10 مي باشد.

 

بطور مثال يك نانو معادل يك ميليارديم متر است ، بطوريكه اين مقدار برابر با اندازه مولكول هاي كوچك و يا اندازه 20 اتم هيدروژن كنار هم است . به نوعي اين مثال ها در پي بردن به ابعاد مقياس مادون ريز بيشتر به ما كمك خواهد كرد:

 

براي درك بهتر ؛ موي سر انسان را در نظر بگيريد ، قطرآن يك دهم ميليمتر است ، بايد گفت؛ يك نانومتر صدهزار برابر كوچكتر از اين مقياس است . به بيان و فهم اندك ما، دنياي فناوري نانو ؛ مجموعه تكنيك هايي است كه ، ساخت ، مشاهده و اندازه گيري اشياء ، ساختارها و سيستم هاي نانو مقياس را ممكن مي سازد ، و به بيان برنامه پيشگام ملي آمريكا فناوري نانو عبارتست از:

 

توسعه علمي و تحقيقاتي در سطوح اتمي، مولكولي يا ماكرومولكولي، در محدوده اندازه هاي طولي از ۱ تا ۱۰۰ نانومتر.

pbساخت و كاربرد ساختارها ، تجهيزات و سيستم هايي كه به علت ابعاد كوچك و يا متوسط خود داراي ويژگي ها و كاركردهاي نوين و منحصر به فردي هستند.

آرماتور بندي چيست؟

۱۰۳ بازديد

بتن در حقيقت شكننده است و در برابر نيروهاي كششي مقاومت اندكي دارد.

به همين دليل تمامي نيروهاي كششي در ساختمان به وسيله آرماتورها تحمل مي شود.

به همين دليل قبل از بتن ريزي بايد آرماتور بندي كنيم.  بتن تنها، استحكام فشاري بالايي دارد و در برابر تنش هاي مختلف مقاوم است اما بتن مقاومت كششي بالايي ندارد و در برابر تنش هاي كششي كوچك نيز دچار مشكل مي شود.

آرماتوربندي باعث مي‌شود تا بتن استحكام كششي بالاتري داشته باشد و در نتيجه مقاومت آن را در برابر تنش هاي محيطي بالا ميبرد.

آرماتوربندي از حساس ترين و با دقت ترين قسمت هاي ساختماني بتني است.  بدين لحاظ در اجراي آرماتور بندي ساختمان هاي بتني بايد نهايت دقت و حوصله را داشته باشيد.

آرماتوربندي كاري تخصصي بوده و دقت و نظارت جدي بر آن الزامي مي باشد.قيمت آهن زيرا در برخي شرايط تمام مقاومت فونداسيون را آرماتورها تامين مي‌كنند.

نحوه اجراي آرماتور بندي در بخش‌هاي مختلف متفاوت است و استحكام كششي متفاوتي را بالطبع ايجاد ميكند.

بتن مسلح تركيبي خاص از بتن و ميلگرد مي باشد كه ميلگردهاي آن به شكل هاي خاص كنار هم چيده شده اند و به صورت همزمان باعث افزايش مقاومت فشاري بتن و استحكام كششي فولاد مي شود.

آرماتوربندي باعث مي شود كه اين اتصال بين بتن و ميلگرد به شكل ايده‌آل صورت گيرد و اين اجزا با جزئيات بيشتري به هم وصل شوند  و مقاومت سازه بتني را بالا ببرند.

فرايندي است كه در آن قيمت ميلگرد ها و ساير محصولات فولادي با ترتيب خاص كنار هم چيده مي‌شوند و به كمك جوشكاري سرد يا بست فلزي به هم وصل مي شود.

اتوربندي يكي از اصلي ترين شيوه ها براي ايجاد ساختمان‌هاي مدرن است كه باعث مي‌شود ساختمان از لحاظ مهندسي مقبوليت داشته باشد.

در واقع تركيب آرماتور و بتون باعث ايجاد يك نوع سنگ مصنوعي مي‌شود كه از لحاظ مختلف مناسب مي باشد.

بتن ماده اي  خميري است كه به هر شكلي در مي آيد اما آرماتور به بدن كمك مي‌كند تا به شكل دلخواه مهندسين سفت شود و استحكام لازم را بگيرد.

آرماتوربندي گاه به شكل قرار گرفتن چندين ميلگرد ساده و راست بر روي يكديگر مي باشد كه در سقف معمولاً انجام مي‌گيرد.

و گاه به صورت ميله‌هاي در هم تنيده و خميده كه در ستونها و فونداسيون استفاده مي‌شود مي‌باشد .

آرماتور بندي بايد مطابق با اصول مهندسي صورت گيرد.

قطر ميلگردها ابعاد چشمه ها و تعداد شبكه هاي آرماتور با توجه به نوع كاربري و ميزان بارگذاري توسط مهندسين محاسب،  محاسبه شده و به مجري اعلام مي گردد.

قفل كارتي چيست؟

۹۸ بازديد

همان‌طور كه بسياري از ما براي باز و بسته كردن درب منزل خود از كليد استفاده مي‌كنيم، قفل كارتي نيز روشي مدرن و پيشرفته براي اين كار است و به افراد اجازه مي‌دهد تا با قرار دادن كارت بر روي قسمت مشخص شده روي در وارد يك واحد يا ساختمان شوند. در اين روش شما ديگر احتياجي به داشتن كليد نداريد و لازم نيست نگران گم كردن و شكستن كليدتان باشيد.

كارت مغناطيسي شما زماني كه روي مغزي قفل الكترونيكي درب قرار مي‌گيرد، به وسيله رمزهايي كه براي آن در نظر گرفته شده مجوز ورود را براي شما صادر مي‌كند. از طرفي، امروزه نمونه‌هاي بدون تماس قفل كارتي نيز وجود دارد كه ديگر حتي نياز به قرار دادن اين كارت‌ها روي درب ورودي نيست و همه چيز توسط امواج كنترل مي‌شود.


عملكرد قفل كارتي چگونه است؟

 

زماني كه قفل كارتي درون درب كارگذاري مي‌شود، رموز مشخصي را نيز براي گشودن درب به وسيله كارت تنظيم مي‌كند و اين امكان را مي‌دهد كه هر بار با قرار دادن كارت روي درب و باز شدن آن، تاريخ و زمان دقيق نيز ثبت شود. معمولاً هر قفل توانايي بررسي و ثبت ۲۰۰ ورود و خروج را به كمك نرم‌افزارهاي وابسته دارد. از قفل درب كارتي بيشتر در مكان‌هايي مثل هتل‌ها، دفاتر، فروشگاه‌هاي بزرگ، بيمارستان‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي و مدارس استفاده مي‌شود.

انواع پيچ اسكلت فلزي

۸۴ بازديد

 

انواع پيچ متداول مورد استفاده در سازه اسكلت فلزي عبارتند از انواع پيچ هاي معمولي و پر مقاومت. مشخصات پيچ‌ سازه براساس دو معيار مقاومت و ابعاد اكثرا توسط آئين‌نامه‌هاي ASTM، ISO، DIN تعيين مي‌شود.

رده‌بندي انواع پيچ ها در استاندارد آمريكايي ASTM بعد از سال ۲۰۱۶ به صورت زير است:

ASTM A307 مجاز مي‌باشد مگر زمانيكه پيش‌كشيدگي پيچ منظور شده باشد.

انواع پيچ پرمقاومتاز انواع پيچ پانل استفاده از انواع پيچ‌هاي پر مقاومت بايد براساس استاندارد RCSC براي مشخصات اتصالات سازه‌اي با استفاده از پيچ‌هاي پر مقاومت تائيد گردد. در اين استاندارد پيچ‌هاي پر مقاومت متناسب با مقاومت مصالح خود به گروه‌هاي زير تقسيم شده‌اند:

گروه A – ASTM F3125/F3125M كه شامل گريدهاي A325، A325، F1852، و ASTM A354 Grade BC

گروه B – ASTM F3125/F3125 كه شامل گريدهاي A490، A490M، F2280 و ASTM A354 Grade BD

گروه C – ASTM F3043 و F3111

استفاده از گروه C مجموعه پيچ/مهره/واشر پرمقاومت بايد متناسب با استاندارد ASTM باشد. مجموعه ASTM F3043 و F3111 گريد ۱ (۸٫۸) در شرايط استفاده از نصب با روش بستن محكم (Snug-tight) استفاده مي‌شود. همچنين اين نوع پيچ‌ها با گريد ۲ (۱۰٫۹) در شرايط استفاده از روش بستن محكم، از پيش كشيده، و اتصالات اصطكاكي به كار برده مي‌شوند.

ASTM F3125/F3125M به صورت يك استاندارد پوششي كه شامل گريدهاي A325، A325M، A490، A490M، F1852 و F2280 كه قبلا به صورت استاندارد جدا بودند (از آئين‌نامه AISC 2016 يكپارچه شدند.) ، مي‌شود.

گريدهاي مقاومتي كه براساس ISO استفاده مي‌شود گاها با گريدهاي ASTM يكسان هستند. براي مثال دو گريد ۸٫۸ و ۱۰٫۹ در ISO به عنوان معرف مقدار تنش جاري شدن و تنش گسيختگي پيچ مي‌باشند كه به صورت شكل زير نشان داده شده‌اند:

معيار مقاومتي ISO

شكل ۱ – معيار مقاومتي ISO

از ديدگاه مصرف‌كنندگان، تغيير زيادي اتفاق نيوفتاده است، چون مارك روي گل پيچ سازه عوض نشده است و روش حمل و نصب نيز مشابه قبل است. موردي كه تغيير كرده است اين مي‌باشد كه تحت F3125، A325 و A325M به صورت يكنواخت براي تمامي قطرهاي به مقاومت ۸۳۰ مگاپاسكال است.

A307 عموما مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و تنها براي اعضاي ثانويه سازه‌اي به كار مي‌رود. A325 پيچ پرمقاومت با كربن متوسط است كه به صورت عمومي در ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. A490 پيچ پرمقاومت گرماديده است كه از A325 گران‌تر است اما قويتر است.

 

نكات مهم انبار كردن و نگهداري از ميلگرد

۷۵ بازديد

نكات مهم انبار كردن و نگهداري از ميلگرد آنهاحمل و جابجايي ، نگهداري و انبار كردن ميلگردها ، نياز به دقت و رعايت اصول خاصي دارند .ميلگردها توسط باركش هاي كفي به محل كارگاه حمل مي شوند . ميلگرد بايد به نحوي تخليه شوند كه ضمن رعايت نكات ايمني براي سلامتي كارگران ، خود ميلگرد هم آسيب نبيند .
در ادامه اين مقاله “بتن پاسارگاد” نكاتي در مورد حمل و تخليه و برش و خم كردن ميلگردها آورده شده است.ميلگردها توسط باركش هاي كفي به محل كارگاه حمل مي شوند . ميلگرد بايد به نحوي تخليه شوند كه ضمن رعايت نكات ايمني براي سلامتي كارگران ، خود ميلگرد هم آسيب نبيند .براي تخليه از تجهيزاتي مانند جرثقيل هايي كه بر روي كاميون نصب شده اند ، جرثقيل هاي بزرگ بالا سري براي كارهاي بزرگ ، و يا ديلم براي اهرم كردن در زير ميلگرد و تخليه تك تك ميلگردها براي محموله هاي كوچك استفاده مي نمايند .براي تخليه ميلگردها با ديلم ، حتما بايد توسط چند عدد الوار ، سطح شيب داري از كفي تا كف زمين بوجود آورد تا ميلگرد روي آن بغلتد و در نتيجه‌ي افتادن روي زمين آسيب نبيند . براي جلوگيري از خرابي كفي ، در طرفي كه تخليه از آنجا صورت مي گيرد ، چند پايه زير كفي قرار داده مي شود .تخليه ميگردها بايد حتي المقدور در محل انبار نهايي صورت پذيرد تا از دوباره كاري و ايجاد هزينه حمل اضافي جلوگيري شود .در تمام مراحل حمل ، تخليه ، نگهداري و كارگذاري ميلگردها ، آنها بايد از هرگونه زنگ زدگي و هرگونه آسيب فيزيكي و شيميايي محافظت شوند .

قيمت ميلگرد را از فولاد فيدار بخواهيد.

ميلگرد كلاف چيست و چه كابردي دارد؟

۶۵ بازديد

توليد كنندگان ميلگرد اين محصول را به دو شكل شاخه و سيم پيچ ارائه مي دهند. ميلگرد سيم پيچ به عنوان يك سيم كلاف پيچيده توليد مي شود.

چه نوع روبان آن و چه نوع ساده آن ، ميله ها معمولاً بين نمره 0.5 تا 1 توليد مي شوند كه به آن سيم يا سيم نيز گفته مي شود. سيم محصول شمش نورد يا شمش است. اين سيم از شمش شمش گرم نورد ساخته شده است و براي عمليات بعدي از جمله كشش ، نورد سرد ، نورد سرد ، اكستروژن سرد مي شود. پس از عمليات نورد، سيم به يك سيم كلاف تبديل مي شود كه معمولاً قطر آن 2 ميلي متر است.

اندازه و دسته هاي كمتري در ميلگرد كلاف وجود دارد و به طور كلي دو نوع A2 و A3 در ايران وجود دارد. قيمت اين نوع ميلگرد در بازار با توجه به طبقه بندي و اندازه آن تعيين مي شود. معمولاً قيمت ميلگرد روبان بالاتر از نمونه ساده است. البته اين به اندازه ميله ها بستگي دارد.

انواع ميلگرد كويل

آنها علاوه بر تقسيم كويلها به ابعاد ساده و يا روبان ، كويل ها را نيز مطابق جنسيت خود طبقه بندي مي كنند:

كم كربن بي سيم:

اين نوع سيم از محتواي كربن كمي برخوردار است و به همين دليل توانايي كششي بالايي دارد. سيم هاي كم كربن از جوش پذيري بالايي برخوردار هستند و تجزيه و تحليل شيميايي آنها امكان جوشكاري زياد را در دوره هاي كشش با سرعت بالا فراهم مي آورد. از ديگر ويژگي هاي اين محصول مي توان به چكش كاري زياد ، قابليت نورد سرد و امكان كنترل طول مناسب اشاره كرد.

بي سيم با كربن متوسط و كربن بالا:

با توجه به محتواي بالاي كربن در اين نوع سيم ، استفاده از آن در صنايعي از قبيل تاير ، سيم بكسل و غيره نيز گسترده تر است.

سيم براي توليد سيمهاي جوشكاري و الكترود:

در توليد اين نوع سيم از فلز ضدزنگ ، نيمه خاموش يا بسيار ساكت توليد مي شود و از آن براي توليد انواع الكترون و همچنين براي توليد انواع سيم جوش استفاده مي شود.

مشخصات تيرآهن IPB

۷۷ بازديد

به طور كلي دو نوع تيرآهن I و H شكل در دسته تيرآهن ها وجود دارد. اين تيرآهن ها بسته به بال و عرض و استانداردهاي اروپا در دسته هاي مختلفي قرار ميگيرند. از استانداردهاي تيرآهن مي توان به تيرآهن‌هاي IPE، INP و IPB اشاره كرد. تيرآهن هاي IPE و INP در دسته تيرآهن‌هاي I شكل قرار ميگيرند. تيرآهن IPB در دسته تيرآهن‌هاي H شكل، كه به آن تيرآهن هاش نيز مي‌گويند قرار ميگيرند. هركدام از اين تيرآهن‌ها بسته به خصوصياتشان، كاربردهاي مختلفي دارند. از آنجايي كه تيرهاي IPE و INP در صنعت ساختمان سازي از يك جهت مي توانند كشش را تحمل كنند، اين تيرها روانه بازار شدند. در نهايت هم تيرآهن استاندارد IPB به دليل تحمل كشش از دوجهت، مزاياي بسياري دارد. همين مساله باعث تفاوت قيمت تيرآهن IPB با ساير تيرآهن ها را دارد.

اين مقطع فولادي متعلق به يكي از بخش‌هاي استاندارد فولادي اروپا است كه داراي بال گسترده اي است. همچنين به عنوان تيرآهن با بال پهن شناخته مي شود كه ازسه بخش تشكيل شده است. دو بال موازي كه دو انتهاي تيرآهن را تشكيل مي دهد. يك تكه آهني ضخيم، بين اين دوبال و به صورت عمودي قرار دارد كه به آن جان تيرآهن ميگوييم. طول اين بخش‌ها (جان و بال) مي‌تواند نيروهاي فشاري را تحمل كند. همچنين اين طول‌ها به اين مقاطع فولادي، اين اجازه را مي دهد كه تحمل قابل توجهي در خم شدن داشته باشند. اندازه تيرآهن، مقاومت كلي آن را دربرابر نيروهاي خمش توصيف مي كند. اين مقدار(اندازه تيرآهن)، لختي اينرسي مساحت تيرآهن، حاصل ابعاد تيرآهن IPB است.