خصوصيات لباس كار ايمن عبارت است از: 


1. لباس كار بايد اندازه و متناسب با بدن استفاده كننده باشد. 
2. كاركناني كه با ماشين كار مي­كنند و يا در جوار ماشين­آلات مشغول كار هستند بايد از لباس كاري استفاده كنند كه هيچ قسمت آن باز يا پاره نباشد. آويزان نمودن زنجير ساعت، كليد و نظاير آنها روي لباس كار اكيداً‌ ممنوع است. 
3. در محل كار كه احتمال خطر انفجار و يا حريق باشد استفاده از يقه نورگيري (آفتاب گردان) و زه و دسته عينك كه از انواع سلونوئيد ساخته شده­اند و همچنين همراه داشتن ساير مواد قابل اشتعال براي كاركنان مربوطه اكيداً ممنوع است. 
4. در صورتيكه انجام كاري ايجاب نمايد كه كاركنان آستين لباس كار خود را مستمراً بالا بزنند بايستي از لباس كار آستين كوتاه استفاده نمايند. 
5. كاركناني كه در محيطهاي آلوده به گرد و غبار، مواد قابل اشتعال و انفجار و يا مسموم كننده بكار اشتغال دارند، نبايد لباسهاي جيب­دار و يا لبه­دار (دوبل شلوار) را در بر داشته باشند، چون ممكن است گرد و غبار و مواد مزبور در چين و لبه لباس باقي بمانند. 
6. لباس ايمني مخصوص كاركناني كه با مواد خورنده و يا مضر كار مي­كنند بايد آب و گاز در آن نفوذ ننموده و جنس آن مناسب با نوع ماده و يا موادي كه با آنها كار مي­كنند باشد. 
7. لباس نسوز مخصوص حفاظت در مقابل حريق بايستي شامل كلاه، دستكش و كفش بصورت يك تكه و سر هم باشد. 
8. لباس كاركناني كه با مواد اسيدي و راديواكتيو كار مي­كنند بايد بصورت يكپارچه و بدون منفذ همراه با كلاه مخصوص، كفش و دستكش از جنس خاص و غير قابل نفوذ باشد. 
9. لباس باراني به صورت پالتويي كلاه سر خود را از جنس پارچه ضد آب با آستري نخي (جهت مناطق معتدل) و يا آستري پشمي (جهت مناطق سرد سير) با رنگ مصوب تهيه شود. 


تذكر 1: كاركناني كه لباسشان بمواد نفتي يا شيميايي خطرناك آغشته شود بايد فوراً لباس خود را شسته و يا تعويض نموده و آن قسمت از بدن را نيز كه در تماس بوده با شوينده­هاي مناسب بشويند. هيچ يك از كاركنان حق ندارند با لباس آغشته به مواد نفتي و يا مواد شيميايي به آتش، شعله و ديگر منابع حرارتي نزديك شوند و يا كبريت و فندك و غيره روشن نمايند. 
تذكر 2: در صورت پارگي، ‌خراب شدن و يا آلودگي بمواد نفتي يا شيميايي خطرناك لباسكار بايد براي تميز شدن آن اقدام نماييد و در صورت نياز به تعويض به سرپرست مربوط ارائه شود. 
تذكر 3: البسه آغشته به روغن و يا گريس بايد فوراً از تن خارج شود چون ممكن است ايجاد ناراحتي پوست نمايد.