هدف از آنيل كردن ورق چيست ؟

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

هدف از آنيل كردن ورق چيست ؟

۲۸ بازديد

 

فرآيند آنيل پيوسته به منظور بهبود خواص فيزيكي و مكانيكي ورق فولادي پس از نورد سرد انجام مي گيرد. به طور كلي فرآيند آنيل پيوسته يكي از مهمترين بخش هاي خطوط توليد ورق نورد سرد، ورق گالوانيزه و قلع اندود است كه در بسياري از صنايع فولادسازي دنيا جايگاه خاصي دارد.

 

پيچيدگي كنترل اين فرآيند به سبب سرعت ورق و همچنين شار حرارتي قابل توجه مي باشد. در اين فرآيند رسيدن به دماي مناسب براي انجام ساير عمليات و جلوگيري از افزايش بيش از حد دماي ورق و در پايان فرآيند پيش گرم و گرمايش، از اهميت خاصي برخوردار است. افزايش بيش از حد دماي ورق فولادي به معني اتلاف انرژي در واحدهاي گرمايش و همچنين صرف انرژي بيشتر براي خنك كاري ورق ck45 است.

 

عمليات حرارت

 

يعمليات حرارتي به فرآيندي شامل گرم كردن تا دمايي پايين تر از نقطه ذوب؛ نگهداري در آن دما براي مدت زمان معين و سرانجام سرد كردن تحت يك فرآيند خاص گفته مي شود. هدف از عمليات حرارتي دستيابي به ريز ساختارها و عمدتا خواص مكانيكي مورد نظر بر روي آلياژهاي آهني و غير آهني است. فرآيندهاي عمليات حرارتي بر مبناي نوع تغييري كه در ساختار مواد ايجاد مي كنند قابل دسته بندي هستند. مهمترين اين دسته ها به شرح زير است:

 

همگن سازي

 

همگن سازي به منظور بر طرف نمودن اختلاف غلظت و يا تركيب ريزدانه هاي آلياژي در دماهاي بالا انجام مي گيرد. دما و مدت زمان نگهداري قطعات در آن دما به ابعاد و تركيب شيميايي آن قطعه بستگي دارد.

 

تنش زداييتنش زدايي فرآيندي است كه به منظور حذف تنش هاي داخلي ايجاد شده انجام مي گيرد. تنش هاي داخلي مي تواند ناشي از عدم سرد كردن يكنواخت بعد از ريخته گري، نورد گرم و يا نورد سرد باشد. وجود تنش هاي داخلي سبب بروز برخي از عيوب از جمله ترك خوردن، پوسته پوسته شدن و يا تاب دار شدن ورق مي شود. براي كاهش و در نهايت حذف اين تنش ها ورق حرارت داده شده و در نهايت به آرامي سرد مي شود. سرد شدن نهايي بايد به گونه اي باشد كه تنش جديدي ايجاد نشود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.