نكاتي براي راه اندازي گلخانه

هر آنجه در مورد فولاد و آهن بايد بدانيد.

نكاتي براي راه اندازي گلخانه

۶۱ بازديد

 

لوله گلخانه بخش محدودي از فضاي است كه در آن مي توان كليه عوامل محيطي را براي كشت متراكم و توليد محصولات زراعي خارج از فصل يا خارج از محيط طبيعي گياه كنترل و ساخت.

انواع گلخانه ها

گلخانه ها از نظر نوع توليد و نوع سازه به شرح زير انواع مختلفي از سازه ها را دارند.

طبقه بندي بر اساس نوع توليد:

گلخانه هاي سبزيجات و تابستاني شامل محصولاتي مانند خيار ، گوجه فرنگي ، توت فرنگي ، فلفل ، بادمجان ، طالبي ، سبزيجات داراي برگ (ريحان ، ژله رويال و غيره) است.

گلخانه ها براي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع مختلف شاخه هاي بريده شده (گل سرخ-گربرا-گليويول-داوودي) و گلهاي آپارتماني.

سالن هاي گلخانه اي براي توليد قارچ هاي دكمه اي و قارچ صدف

از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو نوع چوبي يا سنتي و مدرن يا فلزي تقسيم مي شوند.

گلخانه هاي چوبي

اسكلت اصلي اين گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستيكي است. ارتفاع اين سازه ها 2 تا 3 متر و سيستم گرمايش و تهويه مناسب نيست و به دليل كم بودن ارتفاع ، براي كشت محصولات زراعي مانند خيار و گوجه فرنگي مناسب نيست. مزيت اين گلخانه ها قيمت پايين هر واحد است ، اما به دليل نامناسب بودن محيط داخلي براي رشد گياهان ، ميزان توليد در واحد سطح معمولاً بسيار پايين تر از گلخانه هاي مدرن است. به همين دلايل ، اين نوع گلخانه ها توسعه نيافته اند و گلخانه هاي چوبي كه قبلاً ساخته شده اند ، به تدريج تبديل به گلخانه هاي مدرن مي شوند.

گلخانه هاي فلزي يا مدرن

اسكلت اين گلخانه ها از جنس فلز است كه معمولاً از پلاستيك هاي مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش پوشيده شده و از سيستم گرمايش و تهويه مناسب برخوردار است. ارتفاع اين نوع گلخانه بيش از 4/4 متر است و به دليل شرايط مناسب براي رشد گياه در اين نوع سازه ، عملكرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبي افزايش مي يابد.

گلخانه هاي قارچ خوراكي

كارگاه هاي توليد قارچ خوراكي با بلوك ، آجر و سيمان به شكل يك ساختمان معمولي ساخته مي شوند و داراي امكانات گرمايش ، سرمايش و رطوبت رساني هستند.

برخي كارگاه هاي توليد قارچ به عنوان گلخانه ساخته مي شوند ، اما به دليل رشد قارچ نياز به نور كمي دارد. پوشش هاي گلخانه اي از پلاستيك هاي رنگي انتخاب شده اند كه به آن كمي نور احتياج دارند.

قارچ خوراكي رشد يافته در ايران شامل قارچ دكمه اي و قارچ صدف است. علاوه بر سالن هاي پرورش ، توليد قارچ دكمه اي نياز به يك كارگاه كمپوست سازي دارد كه كمپوست توليد مي كند و محيط را آلوده مي كند. بنابراين ، اين كارگاه ها بايد در خارج از مناطق مسكوني و با مجوز آژانس حفاظت از محيط زيست ساخته شوند.

محل پرورش قارچ صدف ، غلات كاه و غلات است و از آنجا كه نيازي به كمپوست ندارند ، محيط زيست را آلوده نمي كنند و مي توانند در مناطق مسكوني پرورش يافته و نياز به مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست نداشته باشند.

حداقل سطح اقتصادي گلخانه 2500 متر مربع است كه براي احداث گلخانه به 3000 متر مربع زمين مناسب نياز دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.